4 januari 2012

Oj vad det blåser i träna idag


Det var faktiskt svårt att stå upprätt och enarmad som jag är höll jag på att ramla, men klarade mig tack vare ett järnstaket som jag kunde luta mig på. Oavsett storm eller inte skulle jag behöva en Srg. Esterhaus. Ni minns väl Spanarna på Hill Street.


Han var snyggast av dom alla, tyckte jag när det begav sig. Någon gång i början på 80-talet var det väl.  Jag har alltid varit svag för äldre män, eller var ska jag väl säga.



Detta med män får mig osöööökt att tänka på Unni Drougges BLUFFEN som jag nu lyssnar på, Katarina Ewerlöf är uppläsare. Lutherska badet var en lyssnarupplevelse. Bluffen är inte sämre. Och ibland när jag lyssnar tänker jag, hur vågar hon? Hur vågar hon beskriva tunga namn som Jan Guillo och G W Persson på det sätt hon gör, hur vågar hon parodiera och karikera andra ”kända personer” som hon gör. Jag tror hon hade roligt under skrivprocessen!
Berit Hård jobbar som reporter på en skvallerblaska. Hon är vulgär, tjock, kåt och cynisk. Hon bevakar bokmässan, inte för litteraturens skull utan för skriva om och plåta kändisar. Hon blir vittne till hur Jan Guillou blir utsatt för ett mordattentat, eller vad det nu kan vara.  Jag har några CD-skivor kvar att lyssna på och det ser jag med glädje fram emot.

Jag har inte läst några recenscioner av denna bok, men jag kan tänka mig att man se en avsevärd skillnad i kritiken från manliga resp. kvinnliga litteraturkritiker. 

Med mig hem från biblioteket hade jag också några "låta sig inspireras av"-böcker. Bland annat den här:
Och den är helt underbar och nu känns det som jag börjar koka inombords igen. Det kliar i fingrarna. Men det måste mogna så jag får lugna ner mig en gnutta.

Jag gick bara till tvättstugan.
En innerkudde som skulle kläs med tyg för att bli en stolsdyna...

6 kommentarer:

  1. Känner allt för väl igen den sista bilden..... Vet inte hur många kuddar, barnens mjukisdjur, mjölpåsar och allt annat som en ridgeback kan få för sig att provsmaka!
    Blåser gör det här också. Gina har krypit längs marken, för att inte blåsa bort. Men nu är de rastade och den sista glöggen är uppvärmd, så nu blir det ett nytt tag på "magic-loop"!
    Ha de' gott!

    SvaraRadera
  2. Är sååå trött på det hr vädret! Och Harpan vägrar gå i det, så honom får man släpa runt på promenaderna... :/

    SvaraRadera
  3. Försökte gå ner till havet (gamla soptippen) men vi fick ge upp ganska snart. Attans vad vinden tog i. Hon verkar verkligen vara full i bus den hunden. Skrattar eller gråter man....

    SvaraRadera
  4. Det var så kulturellt och lugnt där i början och sedan kom texten gick bara till tvättstugan...jag hade inte sett bilden än...ååå
    förlåt men Gud så jag skrattade ;-)))
    Tycker att fyrbeningen ser liiiiiiiiiitet skuldmedveten ut....

    för övrigt så den där broderiboken är bara sååååå bra...förstår att du går i "spinn"....

    SvaraRadera
  5. Känner också igen mig i bilden med kudden (den f d) och hunden...Otroligt uppfinningsrika och snabba...Här snöar det, tungt och blött.
    /Iréne i Östersund

    SvaraRadera
  6. Hej Irène i Östersund! Är de sabotörer eller bara kreativa - det är frågan? Och här regnar det och blåser och regnar och blåser och regnar och blåser.

    SvaraRadera