23 januari 2012

Spänning till stickning


Anders Jallai, författare till bland annat Spionen från FRA och Landsförrädaren, lyckats verkligen skriva så att man sitter med andan i halsen större delen av läsandet eller lyssnandet. Guillous spionromaner är som en ljummen fis i jämförelse.

Först lyssnade jag på Spionen från FRA och blev mäkta imponerad. Häromdagen fann jag talboken Landsförrädaren på biblioteket och återigen med Reine Brynolfsson som uppläsare. Jag sträcklyssnar! Boken är en riktig rysare!
Landsförrädaren handlar om det ouppklarade mordet på Olof Palme. Eller är det slutlöst, fast sanningen måste hållas dold på grund av rikets säkerhet. Och u-båten som spelar stor roll i Spionen från FRA, hur var det egentligen med den? Den är en fördel att börja med den för att sedan fortsätta med Landsförrädaren eftersom de håller ihop.

Vilka spionerar på vem och på vad? Är det som är sant falskt och det som är falskt sant. Anton Modin vill ha sanningen och hans kamrater finns vid hans sida. Båda romanerna utspelar sig i Grisslehamn och dess skärgård liksom i maktens korridorer i Stockholm, där paramilitära insatser planeras för att undanröja den som vill avslöja sanningen.

http://www.jallai.se  Anders Jallai spekulerar i romanform. Vem mördade Olof Palme och varför är den centrala frågan i Landsförrädaren. Inte var det väl några kurder eller en pundare som dödade Sveriges statsminister.  Ska sanningen om det som egentligen hände komma fram i ljuset eller ska det åter förpassas till mörkret, det är frågan.

Mika måste ut och då måste jag ta en paus från lyssnandet.
Sedan blir det att krypa upp i soffan igen och fortsätta lyssna och sticka kofta. Oj oj, så segt bakstycket är! 
Frasseman och Fiddelutt trivs när jag håller dom sällskap i soffan.

1 kommentar:

  1. Tittar forbi dig for att saga hej (hittar inga prickar pa detta tangentbord nar det galler vara konstiga svenska bokstaver!)
    Har ar varmt som i litet h-e, men valdigt skont. Nu ar sonen vigd med sin Maria...bilder kommer nar jag kommer hem. Stickat har jag inte gjort men busat med barnbarn och last och last.....ha det gott och vi hores! kramar i massor

    SvaraRadera