15 februari 2012

Det börjar bli dags...

Idag köpte jag en bukett tulpaner. Det är mina favoriter bland snittblommorna. Med hem följde också Trädgårdslandet, en tidning tillika frökatalog.
Och snart är det dags, om man vill börja från början, från det lilla fröet.
Sida ur tidningen
När jag bodde i en röd liten stuga i Mångsbo utanför Uppsala, växte det rosa klockmalvor alldeles bredvid ytterdörren. De blommade år från år och nu skulle jag så gärna vilja ha några stycken på min uteplats.  
Bildkälla
Kanske går de att frö-sås, jag är inte så bra på det, men visst är det värt ett försök.

Kjell Erikssons kriminalromaner utspelar sig i Uppsala. Och jag får ibland flashbacks från staden som jag bodde i och utanför under några år. Först lyssnade jag på Öppen grav, kan inte minnas att jag läst något av Kjell Eriksson tidigare. Jag tyckte om boken.
Så det fick bli en till.
Ett nytt fruktlöst försök idag. Tången eller saxen eller vad det nu kan heta som man klipper järn, armeringsjärn med har frusit på byggfirman och kan inte användas. De rostiga pinnarna som ska användas som konstfulla stöd eller stag får alltså vänta. 
 Och så en bild på Mika!

4 kommentarer:

  1. Såg att det är Katarina Ewerlöf som är uppläsare. Hon är suverän tycker jag. Tror jag läst något av Kjell Eriksson, men det lämnade inte så mycket avtryck....
    Malvor är bara så fina. Hoppas du lyckas med att få en vid din uteplats!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Malvor går fint att fröså. Får du en, så sköter de resten själva, och vips har du ett helt hav.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack A, det förklarar varför jag inte hittat några perenner - de frösår sig själva. Hoppas den halländska myllan är lika bra som den uppländska.
      Vänliga Hälsningar
      Eva

      Radera
  3. Hördu hördu jag har en svag aning om att jag har rosa malvor i min trädgård. Det svaret verkar litet förvirrat men jag har så jiddrans himla mycket växter så jag orkar inte ha koll på alla. Tror mig också ha vita. Lagrar detta i mitt bakhuvud nu på hårddisken så att det ska poppa upp till hösten så att jag samlar in fröerna till dig! Är det något mera som möjligen önskas?
    Fingerborgsblommor har jag i mängder...de är ju giftiga i för sig, men så farliga är de ju inte. Och så år de bienna det betyder att de är bara en grön bladrosett första året och att de blommar andra året, men de vet du nog redan. De är så ståtliga tycker jag.

    Nu håller jag på lyssna på Annika Östberg när hon läser sin egen bok. Intressant!

    Mika är söt som vanligt - ser så klok ut!

    Nu ska jag gå hem och skynda mig sticka det som jag ska hålla på med under tvåändsstickningskursen på HV under lördag och söndag. Ska bli så himlarns kul!
    Ha det gott vännen!

    SvaraRadera