6 maj 2012

Den stängda boken

Jag har hittat en liten pärla på biblioteket. Lilla pärlan är en 19 CD-skivor lång ljudbok med Agneta Ekmanner som uppläsare. Den stängda bokens författare, Jette A. Kaarsbøl,  debuterade med just denna romanen, och vilken författardebut! Hon har belönats med flera priser för Den stängda boken.

Den stängda boken utspelar sig i Köpenhamn runt 1875. Unga Frederikke, som är förlovad med en präst,  träffar Frederik Faber och faller pladask och väver romantiska drömmar. De gifter sig, och väven tar form. Som gammal kvinna sitter Frederikke i sin lägenhet och tänker tillbaka på sitt liv och hur det blev.

Jag kom in i boken i stort sett direkt och jag kan knappt slita mig ifrån den, vill lyssna och lyssna och lyssna. Vill man inte lyssna så säger jag bara läs, läs, läs!
Det fattades en växt i ena hörnet av min lilla trädgård (uteplats) så idag grävde jag ner en Getrams. Kanske kan den bli så här fin när den blommar!
Bildkälla
Brist på stick-motivation får mig att harva på med halvvantarna. Och gudarna ska veta att mornarna ännu är kyliga så nog kan de behövas.
TJO!

1 kommentar:

  1. Den boken ska jag lägga på minnet! Tack för tipset....

    Getrams har jag inte men jätterams som i princip är samma sak men större.
    Tyckte det var kallt idag när vi landade på Arlanda, men det visade sig ju vara +15! Men det blåste litet kallt.....

    SvaraRadera