30 maj 2012

Shetlandsöarna

Brittiska öarna
Böcker kan få en att vilja åka till andra platser. Eftersom jag läst mycket litteratur från de brittiska öarna är det inte undra på att det är resmålet nr 1 om jag skulle ut och fara. Men brittiska öarna omfattar ju en hel del så det skulle inte räcka med ett resmål. 

Dessutom tillkommer ju Irland, som jag egentligen inte tror ingår i just de brittiska öarna om man ska vara politiskt korrekt.




 

Svart som natten av Anne Cleeves var en sådan viljaresatill-bok. Hennes skildringar av Shetlandsöarna, dess historia och natur fick mig att känna en sådan där intensiv längtan som många av de anglosaxiska  (brittisk-engelska) författarna får mig att göra.


I Svart som natten får vi lära känna Fran och hennes dotter som, om jag inte minns fel, är relativt nyinflyttade till Shetlands-öarna. Där finns också en gammal ensling, en sådan där som skrämmer men som kanske också är snäll. Och i samband med ett mord dyker förstås också Jimmy Perez upp som kommissarie. 
 
I Vita nätter av Anne Cleeves är Jimmy och Fran lite mer än goda vänner. Även här får Jimmy snart ett mord på halsen, om man nu kan uttrycka det så för att vara lite vitsig.
Och beskrivningen av denna karga ö fortsätter. Katarina Ewerlöf är uppläsare. Anne Cleeves har kommit ut med ytterligare två romaner i serien om kommissarie Perez på Shetlandsöarna, Rött stoft och Blå gryning.  Dessa ser jag fram emot att läsa eller lyssna på.
Wikipedia
Lerwick är huvudorten på Shetlandsöarna.

Shetland Islands bilder
Den här bilden på Shetland Islands används med tillstånd av TripAdvisor

Malta är inte särskilt karg. Eller det kanske den är, men några ödsliga trakter verkar det inte finnas. Ön är ganska tätbefolkad. Så där en 400 000 invånare på en ganska liten yta. Medelhavet är nog lite skonsammare mot Malta än vad Nordsjön och Atlanten är mot Shetlandsöarna.
Malin och Simon, äldste sonen. Båda jobbar på Malta.















 

1 kommentar:

  1. Ja man skulle ha en uppsjö av pengar så man kunde resa precis vart man vill! Shetlandsöarna absolut...Malta har jag varit till och det är en spännande ö med mycken historia.

    jo jo du har rätt om Yngve Stoor ;-))

    SvaraRadera