2 maj 2012

Svart nysrot med mera

En bit bort kan man köpa växter hos en hobbyodlare som ställer ut plantor till en billig penning utanför sitt hus. Nu är jag nyfiken på den svarta nysroten och har förstås googlat. Blotta namnet kräver ju en förundersökning!
Bildkälla
När den väl boat till sig, vilket kan ta tid, växer de höga och mörka på smala spiror. Ja, jag gillar ju höga växter, men vänta tills de boat in sig - har man tid med det... Och ser det inte lite ogräsaktigt ut...

Bildkälla
Mina små "tomteluvor" förändras från dag till dag och ska med tiden bli en pion (rätt gissat Pysselfarmor). Kanske kan även jag få skåda dess vackra frökapslar i höst.
Bildkälla
I en liten stad som Falkenberg finns det ingen som tar emot EuroFlorist och man har några stycken i plånboken. Så idag ska jag pröva lyckan på annan ort. Man får passa på när man är ute i verksamheterna och reviderar.  Stäppsalvia har jag redan, men kan man någonsin få för mycket av den?
Frasse älskar kattmyntan som nu kommit upp en bra bit och han kråmar sig och har sig. Pojke är han även om påsen är tom! 
Inte mycket till sticke att visa upp. Vill börja på något nytt, men vet inte vad...  

Rosor kan man väl förresten inte heller få för mycket av!

TJO!

1 kommentar:

  1. Svart nysrot har jag inte och jag håller med att de ser litet ogräsaktiga ut, men bilden kanske inte ger rättvisa.
    Pion var tomteluvan - tänkte väl att det liknade de som tittar upp hos mig ;-)
    Kattmyntan hos mig drar kvarterets katter, förmodligen hanar, till sig...tänk att det är så.
    Ja jag har ju några stickningar på gång, men tänkte att något av dem ska väl bli klart under resan till Prag. För inte orkar jag vara ute och gå precis varenda vaken timme. Det brukar ändå bli sådär 8 timmar per dag - en arbetsdag!Oturligt nog verkar vädret bli sämre till helgen i Prag - typiskt! Det har legat upp emot +25 förra veckan!
    Tänk att det är så roligt att börja på något nytt. Nu har jag börjat på något nytt - barnsockor. Tänkte att jag ska ge mig in i sockträsket nu. Det är ett par år sedan jag stickade sådana. Börjar med "vanliga" och sedan får det väl arta sig till mönstrade, flätade, spets osv....tänk vad mycket roligt det finns att göra!

    SvaraRadera