12 juni 2012

Cause of Death: Voman

Kvinnorna på tionde våningen, Klockan 21:37 och Den sjätte gudinnan är tre böcker (spänningsthriller) jag läst som handlar om läkaren Ellen Elg och hennes möten med framförallt utsatta kvinnor. Kvinnorna på tionde våningen utspelar sig i Vietnam, Klockan 21:37 i Polen, Den sjätte gudinnan i Indien. Karin Alfredsson är författaren tillika journalist.

Pojken i hiss 54 har jag ännu inte läst, den utspelar sig i Dubai och Pakistan. 

Första boken i serien om Ellen Elg med titeln 80 gr från Varmvattnet har jag heller inte läst. Man skulle förstås börjat med den.

Karin Alfredsson hämtar material ur sitt arbete som journalist med världen som arbetsfält och i efterorden skriver hon att en del verkligen har hänt, att mycket sannolikt kan ha hänt och att det som sannolikt hänt är värre än det hon skriver i sina böcker. De böcker jag hittills läst fokuserar på kvinnors  och flickor situation i världen och det är bara för jävligt så det kan se ut. Den sjätte gudinnan var smärtsam att ta sig igenom, men just för att man vet att mycket av romanerna speglar verkligheten är det viktigt att ta sig igenom dom. Det blir inte bara en ”nöjes”läsning utan och också en tur in i helvetet.  

Karin Alfredsson är delaktig i projektet Cause of Death: Voman  Hon är också chef för Kooperation utan gränser i södra Afrika.

Från det ena till det andra när man lever ett förhållandevis tryggt liv. Det är knappt huvudet klarar av dessa kullerbyttor, sjukt och friskt på Moder Jord. Här sitter jag och har det bra, någon annanstans sitter någon annan...


Lillkoftan eller axelvärmaren eller vad man nu ska kalla den ger mig huvudbry.
                          
Jag använder DROPS mönster som bas och gör därefter lite som jag vill (som vanligt). Men vad blir det av det. Jag kan inte bedöma om det blir gräsligt fult eller om det faktiskt blir lite småtufft.

Och medan jag funderar över detta stickar jag vidare, ibland kan det vara skillnad mellan det o-färdiga och helheten. Blir det gräsligt fult får jag repa upp och då blir det många lösa trådar och vad göra med dom...


Visst är det fina färger, men jag är i alla fall ytterst tveksam.Kanske kan jag kränga den till någon som verkligen gillar den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar