19 juni 2012

Hurra för Chummy och kanske för en kofta!


Hurra för Chummy som sätter färg på serien Barnmorskan i East End. Ingen kan för övrigt göra serier som BBC.
Miranda Hart
Jenny Lee är så söt och rar, absolut inget fel i det. Det känns bara ibland som man får för mycket av det söta. Men då kommer härliga Chummy som en frisk fläkt, en med en karaktär som inte är strömlinjeformad.  
Och så har vi ju Syster Monica, som spelas av Judith Parfitt, och som ju också är en karaktär i sig.
Men se, här är hon ju och stickar!

Tillsammans med de övriga i rollerna blir det en bra serie även om jag till och från stör mig på glättigheten. East End var länge präglat av elände i form av fattigdom, sjukdomar och annat elände, familjerna var stora och brottsligheten var hög. Även om serien utspelar sig i en brytningstid då stora delar av det som var kvar av East End efter kriget revs måste nöden ändå varit stor. Men det är ju barnmorskan Jennifer Worths memoarer som nu bearbetats till ett manus och hon kanske valde att lyfta fram det minst eländiga.

Man får sina ryck! Ska den någonsin bli färdig vill det till några stycken. Att få till kanterna är inte det enklaste och framförallt när det ska till knapphål också. Så jag repar upp och repar upp - koftan är tålamodsprövande. Och det har jag i ytterst begränsad mängd. 
Jag önskar jag hade mycket mer, så jag kunde bli färdig, helt färdig med mina projekt lite oftare. Men det är ju det där med resan och målet.
Karin Boye:
Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Genom bloggen I det blå huset hittar jag hit. Fin blogg med lite smått och gott som jag gillar. Läser bla långt ner i inläggen att Öströ har Kampes. Det är definitivt dags för en tur dit.
    Kl 10 30 juni har jag frukoststickning hemma hos mig i Hällerup. Det blir ett gäng falkenbergare och några utbölingen. Välkommen du också!

    SvaraRadera
  2. Tjingelingen - jag har inte ett uns av tålamod och vågar därför inte just nu ge mig på att sticka stort dvs till mig själv :-))

    Tittar in för att önska dig en skön och underbar midsommar!

    SvaraRadera