4 juni 2012

Möte med en räv med mera


Helt plötsligt bara sitter den där i det höga gräset, fullt upptagen med att lokalisera en mus eller vad det nu kan ha varit.  Jag stannar och hoppas att Mika har fullt upp med jordhögarna på andra sidan om mig, som är en byggnadsplats. 
Bildkälla
















Räven får syn på mig, men blir inte rädd, vi står där och iakttar varann en lång stund medan Mika inspekterar de ogräsklädda jordhögarna helt ovetande om vad jag ser.  Den är så fin med sina rödbruna färger och den vita nosen och det vita bröstet. Hade jag haft en kamera med mig hade jag kunnat ta flera kort så orädd var den. Men så lommade den iväg utan brådska med den yviga svansen efter sig. Och jag kände en fröjd över detta fina möte!

Mika känner ingen större fröjd över ekorrarna som plötsligt bara är borta. Hon tittar på mig med stora förvånade ögon.
Bildkälla














Vart tar de vägen? Konstigt!

Halland är ett fantastiskt landskap, här finns det stränder med sand, stränder med klippor och stränder med betesängar och  sankmarker.  Några kilometer in från kusten böljar dalgångarna mellan våra åar, ”laga ni äta vi”. Därefter tar sjöarna och skogen vid,  bokskogar och tät barrskog och andra träd. Vägarna ringlar sig fram i krokar och uppifrån måste det se märkligt ut med detta mönster av kringelikrokar av grus och makadam.  Jag gillar Halland! Jag trivs i Halland!

Men Åkulla friluftsgård hade sjangserat, eller var det bara en tillfällighet (jag kom precis när de öppnade på söndagsmorgonen).  
Bildkälla














Inte mycket till fikat och smuliga bord och oskötta planteringar. Tack och lov att omgivningarna är så vackra och vägde upp förfallet. 

På den här sajten med bilder från en fotoutbildning finns det många fina bilder, suggestiva och magiska med teknikens hjälp. Här är en bild från just Åkulla Bokskogar!
www.fotoutbildning.com/galleri/galleri-skog/
Öströö Fårfarm var sig likt. Och garnerna var många i antal, tjocklek och färger, enfärgade som jag föredrar och melerade. 
Återbruk på Öströö Fårfarm. En harv av något slag, kanske det är!
Mina små lamm

3 kommentarer:

  1. Nu gjorde du mig sugen på att åka till Åkulla, det var jääättelänge sedan jag var där och att åka förbi Öströö - vilka härliga garner! till en Offe kanske..

    SvaraRadera
  2. Öströö ser ut som ett ställe väl värt ett besök! Vilka garner!
    Och de där små "lammen" är ju bara för söta.
    Ha en fortsatt bra dag!

    SvaraRadera
  3. Håller med dig att Halland är vackert. Det var ett bra tag sedan jag var där senast, men då tror jag vi var i vartenda hörn av landskapet.
    Oj vilka fina garner det finns där och så vackra färger du valde.
    Men du de där lammen du har därhemma de verkar ha väldans kort ull!?? :-))

    SvaraRadera