4 juli 2012

Alla dessa projekt

Men jag är inte ensam om att ha det så, det förstod jag om inte annat på Brakfrukoststickningen.  Men jag tror inte alla har det lika rörigt. 
Köket är belamrat med tyger, ramar, skissblock, färger och annat och det ryms inte någon annanstans. Man kan bli lite smått tokig ibland. Så nu har jag bestämt mig för att skiljas från mitt fina (och stora) köksbord som passade perfekt i det stora köket. Med ett mindre köksbord ryms även ett förvaringsutrymme. In med allt bakom skåpsluckor och i lådor eller vad det nu kan bli. Jag skulle faktiskt vilja ha ett rosamålat gammalt skåp i passande storlek.
Bildkälla
CD-spelare nummer två har gått sönder. Så mycket som jag lyssnar kanske man ska skippa lågbudgetvarianterna och satsa på något mer rejält (som det självklart vore en garanti...).


Igelkottens elegans av Muriel Barbery ligger och väntar. Jag hann med några skivor innan CD-spelaren la av. Igelkottens elegans är, i alla fall så långt jag hunnit, en sådan där roman som jag uppskattar stort. Man får följa två kvinnor, den ena ung, den andra gammal det vill säga 54 år.  Renée är portvakt i ett fascionabelt hus med stora våningar för välsituerade och välutbildade. Hon gör allt för att leva upp till klichén av en typisk portvakt. Men det är inte lätt när man som autodidakt är mer bildad än någon av de tjusiga hyresgästerna. De tror att hon lyssnar på schlagers och tittar på intelligensbefriade underhålllningsprogram. Men i ett bakre rum i sin portvaktsbostad läser hon de ryska klassikerna, lyssnar hon på Mahler och ser på japansk filmkonst. I boken får man också följa Paloma, en ung och mycket intelligent flicka som bestämt sig för att ta sitt liv nästkommande födelsedag. Varför, tänker hon, ska man leva sitt vuxna liv instängd som en guldfisk i en guldfiskskål. Man får alltså följa dessa två i sina tankar om det mesta och det är hittills en mycket intressant, spännande, utmanande och rolig resa.

Vildvinet växer mig över huvudet och strävar upp mot grannen ovanpå. Det måste  jag stävja och leda in det på en bättre väg. Man tager vad man haver, spik, bambupinnar och rep.



På långkroken som klätterrosen ska vandra vidare på har jag hängt lite krimskrams i spegelglas. Som sagt, man tager vad man haver!

Och i skuggan under parasollet blir projekten också fler. När jag tröttnar på sticket testar jag lite broderi, lite tramsromantik för en tossig tonåring kanske som suttit i telefonen och klottrat på en bit papper kanske. Jag leker mig fram!













4 kommentarer:

  1. Mellan bjudningar har jag det tämligen stökigt jag också. nackdelen med stort köksbord är väl att det används till allt möjligt... =)
    /Kram

    SvaraRadera
  2. Stora köksbord är på gott och ont! När man väl behöver ytan, är det en ocean av saker att plocka bort! Jag vet!!

    Tycker du ska testa en kurs i agility med Mika. Tror att det skulle passa fyrbeningen perfekt. Jag lovar de sover gott efter all tankeansträngning.
    Och gräset är mjukt, när man som tvåbening gör marksyn.

    SvaraRadera
  3. Jag har ett helt rum för mig själv med många skåp....som blir fulla ??? hur undrar jag??

    och så får jag göra ett storröj och rensa, kasta och skiljas från en del grejer :-)
    ju större plats man har desto mera hamstrar man juh!

    Jag vet inte vad du har för typ av uppkoppling på din dator - hastighet och fast avgift eller så...men det går att låna ljudböcker på biblioteket gratis i x dagar - tror det är 28 dagar. Jag har testat det och det är jättebra, men som sagt beror ju på om det kostar att vara uppkopplad.
    Här är länken där du väljer vilket län du bor i och vidare till det bibliotek du har lånekort hos. Du kan ju skaffa lånekort hos något annat bibliotek i ditt län om du tycker att de har mera/bättre ljudböcker.
    http://elib.se/bibliotek/

    SvaraRadera
  4. Det där känner jag igen, herre jisstanes vad grejer man har! ibland drar jag till med att röja, men det är ju så svårt att skiljas.

    SvaraRadera