18 juli 2012

När vinden vänder...

När vinden vänder blir det skönt igen och växterna ler och vänder sig mot solen. Myskmalvans knoppar är nu feta och talar om att blommorna blir rosa (det finns även vita).
Praktmalvan är också på gång. Till skillnad från Myskmalvan är Praktmalvan ettårig.
Trädgårdstemyntan vill också. 
Det verkar som den ser lite annorlunda ut i jämförelse med den som bara kallas Temynta. Eller det jag tror är en Temynta...
När jag häromdagen grävde i före detta svägerskans bokkorg fann jag Geim av Anders De La Motte. Det är en spänningsroman med ett nytt grepp, i alla fall för mig. Historien utspelar sig i en pseudovärld eller kvasivärld samtidigt som den i allra högsta grad också påverkar livet här och nu ”in reality”.  
Det är en otäck berättelse om HP som blir indragen i ”Spelet” som inte är ett Fia-spel utan något helt annat. Det är en berättelse om Rebecka Normén som jobbar som livvakt inom Säpo och som (nästan) har totalkoll på sig själv. Språket är friskt, rappt, modernt - en blandning av datalingvistik, förortsslang och andra tokroliga språksammansättningar. Jag närmar mig slutet med spänning. Och nu när vinden vänt kan man sitta ute och läsa, så som man ska göra på somrarna!

1 kommentar:

  1. Jag har ännu bara läst en bok under semestern, men en vecka var jag ju upptagen med barnfamiljerna. Sedan finns det så mycket annat att njuta av här och litet grand måste vi ju jobba med att underhålla husen....

    SvaraRadera