30 oktober 2012

Lätt som en plätt

Bobo Basker blir min favvis-mössa i vinter. Jag trivs så bra i den och den klär mig :-) Och så lätt att göra!
Egentligen är det bara att virka som det vore en rund grytlapp. Jag tycker att halvstolpar är lagom. När ”grytlappen” blir sådär en 27-28-29-30 cm i diameter kan man virka några varv (2-3-4-5) utan ökningar eller minskningar. Sedan börja minska, varför inte pröva med 9 halvstolpar och två tillsammans, på nästa varv 8 halvstolpar och två tillsammans och hålla på så tills man känner efter genom att prova på den som ska ha baskern om det är dags att börja virka för ”brättet” som man virkar rakt av och så brett man vill ha det.
På toppen kan man sätta en tofs, en kringla, en knapp, en knorp eller vad som behagas. Och blir det fel när man virkar är det ju så lätt att repa upp och börja om på nytt :-)
Baskern Mika virkade jag i fasta maskor, det var tungrott, men tät blev den förstås. Båda är virkade med Viking Raggen.
Jag har blivit dagmatte till Charmknutten Bobo. Nu måste jag se till att fort stå på benen efter operation så vi kan göra dagarna tillsammans.
 TJO!

3 kommentarer:

  1. Ja det syns ju att du trivs i den fina mössan! Och Bobo är allt bra söt - ser litet mallig ut att han givit namn till en mössa. Oj ska det bli operation "till slut" ??

    SvaraRadera
  2. Så det ska nu äntligen bli av med op?

    SvaraRadera
  3. Superfina, både Bobo hund och Bobo basker! Och jag hoppas verkligen opererandet går bra... :)

    SvaraRadera