21 januari 2013

Ljudbok och restgarnspyssel


Dennis Lehane hade jag hört talas om men inte läst något av. Jag är ju lite ambivalent inför de amerikanska deckarförfattarna eftersom de har en tendens att skapa schabloner av sina romanfigurer. Men jag kanske ska ta och omvärdera dessa mina åsikter, åtminstone lite grann.
I Ingenting är heligt får detektiverna Patrick Kenzie och Angela Gennaro i uppdrag att leta rätt på en döende miljardärs dotter. Det är inte bara dottern som är försvunnen utan även den detektiv som den döende miljardären tidigare anlitat i sökandet efter dottern. I boken återkommer Kenzie och Angie ofta till att ingenting är som det verkar att vara utan kanske snarare tvärtom. Att jag i stort sett sträcklyssnat på boken i helgen då den bistra kylan inte lockat med några utomhusaktiviteter är väl ett bevis på att boken är spännande.
För övrigt är det ett nöje att bänka sig framför SVT Play och titta på En pilgrims död. En bra filmatisering av Leif GW Perssons böcker om mordet på Olof Palme. 
Rolf Lassgård som Lars Martin Johansson och Claes Malmberg som Evert Bäckström, kan det bli bättre...

3 kommentarer:

  1. Ja tänk jag som nästan aldrig tittar på TV har hamnat där framför den nu! Det är ett bra betyg det!!

    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  2. Jag har sett alla avsnitten hittills men inte alls fastnat... Jag har svårt att hänga med vad som är dåtid och sentid och sen när jag ska försöka återberätta den så känns det inte som den handlar om något. Jag kanske helt enkelt är för liten, var ju bara några år gammal när Palme dog...

    Spännande stickning du har där också! :)

    SvaraRadera
  3. Claes Malmberg är perfekt som Evert Bäckström! Precis så har jag tänkt mig honom när jag har läst L GW Perssonss böcker. Men jag tror inte att jag hade hängt med i TV-serien utan att ha läst böckerna. Lite hoppigt och osammanhängande är det allt.

    SvaraRadera