17 januari 2013

Mössmania och Se upp i backen!

En till, och så en till, det tar visst aldrig slut. Jag är besatt!
Lätt som en plätt och det måste det vara när man lyssnar på Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov.
Jag var några år och tjugo när jag läste denna burlesk eller hur man ska definiera denna märkliga roman. När jag nu sitter i mitt kära soffhörn och virkar och lyssnar fylls rummet till och från av små förtjusta skratt och andra förnöjsamma läten. Mästaren och Margarita är så galen en roman kan vara; full av symbolik, satir, allegorier och absurditeter i kampen mellan gott och ont.
Man kan tycka att det är märkligt att boken fick lov att ges ut eftersom den måste ses som ett angrepp på den ryska statsapparaten under Stalins ledning. 

Alltså, man är inte vad man har varit; en hejare på längdskidor.
Bakhalt är inget kul så blåvallan åkte på. Nu ska jag ut och åka skidor med nya bindslen och nya pjäxor. Yes! Smart som man inte är fick jag en nöt att knäcka, hur tusan fungerar bindslena? Hade kunnat ta reda på det i butiken. Nästan gråtfärdig kom jag till slut på hur man gjorde.
Nu jädrar ska här åkas! Men det var inte tillräckligt med snö på Skrea golfbana, så det gick inget vidare. I lilla utförsbacken dråsade jag omkull och blev liggande bra länge. Smart som man inte är fick jag ännu en nöt att knäcka, hur fasingen tar man av sig skidorna??? Efter mycket möda och stort besvär lyckades jag resa mig upp med fötterna fortfarande fastsatta i bindslena. Då var jag helt jädrans slut och hade fullt upp med att ta mig till bilen. Där lyckades jag få av mig skidorna, det var ju liksom en förutsättning för att komma hem :-)


Mera snö, mera snö, mera snö!

4 kommentarer:

  1. Hade den boken som kurslitteratur vid ett tillfälle när jag pluggade på högskola. Som sagt, en märklig, men intressant historia! Tittade in i butiken: finfina katt-tavlor har du ju där!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cicci, i vilket ämne läser man Mästaren och Margarita, en kultbok från 1940-talet (jag tror den kom ut då eller tidigare). Kan det vara något annat än litteraturhistoria???
      /Eva

      Radera
  2. förlåt förlåt men jag är en sådan där som ser i bilder...och jag ser hur du försöker ta dig in i bilen med skidorna på.... :-))))

    verkar i varje fall som att du inte slagit dig och det är jag också glad över!

    när du åkte nerför backen kanske du skrek - se upp i backen annars blir det sju hål i nacken!

    du är tydligen besatt av virkningen nu - kanske har du fått en bokstavskombination CH (Crochet Hats) :-))

    Ha det bäst och ta det lugnt i spåret!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den "bilden" såg jag också och alla andra bilder under min korta resa och vad göra annat än skratta, för allt var ju egentligen ganska misslyckat men väldigt dråpligt :-)
      Nej, ramsan med sju hål i nacken har jag aldrig hört förut, det kanske är något du har med dig uppifrån.
      Man måste ju ha något att sysselsätta händerna med, annars blir det lätt lite långsamt. Rulla tummarna verkar rätt meningslöst, ha femtioelva mössor i lådan är mycket roligare :-)
      Idag är det tio gr kallt här, kanske bättre att slänga sig i den vältempererade bassängen.
      Ha det bäst du med!

      Radera