15 juli 2013

BETRAKTELSE NR I

Jag skriver nr I för det kan ju bli fler om ”Einstein” får lust.
Nu är det jädrar anamma så mycket högsommar det kan bli i min lilla stad. Det är då turister vart helst man går (utom till mina små smultronställen). Loppisskyltar hittan och dittan, konstutställningar, hantverksmarknader, vanliga tingeltangelmarknader, allsång, buskis, barnteater, visfestival, jazzfestival, bluesfestival och caféer och glasskiosker och falafel och fish and chips och ändå har jag missat hälften. I mataffären är köerna jättelånga trots att alla kassorna är öppna. Ja Gud bevare mig nu är det så aktivt det kan bli i den annars ganska sömniga hålan Falkenberg - snacka om kontraster.

Jag glömde Wheels and Wings som går av stapeln till helgen, organisatören kallar det för Årets Största Familjefest. Varbergarna  har skickat hit arrangemanget för dom är mer än less på stöket. Vad då familjefest? Jag har då aldrig förknippat raggarkulturen med dess plåtvidunder som särskilt familjär. När jag som tonåring bodde på andra sidan och drog till Öland för att fira midsommar valde man omedelbart bort de campingplatser som tog emot raggare och knuttar, och de var ytterst få så det var egentligen inte så svårt. 
Nu vet jag naturligtvis att det finns människor, vanliga, normala, skötsamma människor som har gamla amerikanska bilar som hobby utan att anamma raggarkulturen, och dom respekterar jag till fullo. Men när ölburkarna, sydstatsflaggan och brölandet är det mest framtonande blundar jag hårt och håller för öronen.

Bakom grönskan gömmer jag mig för världen och njuter min egen sommar. Så länge man får vara någorlunda frisk och man liksom håller ihop är det bara att vara 
Det är något jag lärt mig under årens lopp, att bara just vara! Det kunde jag inte förr i tiden, då blev jag rastlös och nervös av brist på händelser, så jag passar på och njuter mitt otium nu när jag kan. 
Stockrosens alla knoppar håller äntligen på att slå ut, jag hade glömt färgen, nu ser jag!
Och liljorna blommar och blommar och blommar...
Kanske kan fuskpärlor skrämma bort bladätarna på bokharavindan/bindan!
Gebortdisktrasor

3 kommentarer:

  1. Förstår precis vad du menar... Vi får en av sommarens turisttoppar torsdag-söndag den här veckan - då är jag så lite som möjligt i centrum! Din täppa ser ut som en riktig oas att bara var i och må riktigt gott!

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig oas du har! Skönt att vara borta från stök och bök på strand eller bröl i raggarbil ;-)

    Stockros som blommar! HImlarns avundsjuk jag blir - mina bara dog!

    SvaraRadera
  3. Stockrosor är SÅ fint! Vilken djup färg de här verkar få! Och nu har jag, som "bokmal" förlorat "ljudboksoskulden". tihi! Ville prova, för du verkar tycka det är så bra. Jag har varit rädd att somna ifrån det, men det är ju så bra att jag knappt kan handarbeta samtidigt. Snacka om aktivt lyssnande. Häftigt.

    SvaraRadera