25 augusti 2013

Mörka toner

Nu kan jag kura skymning då mörkret infaller allt tidigare! Att vira pläden runt axlarna, dricka kvällsteet vid tända ljus på uteplatsen - kan det bli bättre...
Så länge ljuset ger ledsyn både stickar jag och lyssnar. Kanske har sticklusten återkommit från en liten resa till okänd ort. Garnet är som vanligt Kampes tvåtrådiga.


Jonas Hassen Khemiri är en fantastisk berättare/författare. Montecore handlar också om en resa. Khemiris lingvistiska akrobatik är mycket underhållande. Jag skrattar högt, boken är som ett fyrverkeri med nedfallande eftertankar. Boken handlar om far (Abbas) och son (Jonas) som på en farbrors uppmaning  blir satt på pränt och utgiven. Jag kan varmt rekommendera den!
De små groparna i gräsmattan blir allt större i omfång, snart kan man snacka om slukande hål.


3 kommentarer:

  1. Å vad ni jobbar på både du och Anjo ;-))

    Apropå din kommentar om bilderna från hembygdsgården i Dorotea så blir jag så nostalgisk när jag ser sådan miljö. Jag är uppvuxen, som du kanske vet, i fjällen utan väg och el och vi var självförsörjande så delar av den miljön i bilderna känner jag så väl igen från mitt hem. Det var som att förflytta sig till min barndom.

    Nu är det ingen återvändo - i morgon är det jobbet som kallar!

    SvaraRadera
  2. Ett par dagar gör mannen och jag ditt västkusten. Ugglarp är avklarat med hundbad och allt. Cyklarna är med, så vyerna vidgas. Kvällar vid havet, solnedgång och sticke!
    Ha det gott, det har jag.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Ett par dagar gör mannen och jag ditt västkusten. Ugglarp är avklarat med hundbad och allt. Cyklarna är med, så vyerna vidgas. Kvällar vid havet, solnedgång och sticke!
    Ha det gott, det har jag.
    Kram

    SvaraRadera