25 maj 2014

Kalinka, Klingsor, Kandinsky

Efter några små justeringar kan man nog betrakta den här som  
FÄRDIG!
I det härliga lingarnet Kalinka


Repris

Torgny Lindgren gör det igen, skriver en fantastisk roman full av humor men också med djupaste allvar. Efter sin livs resa i den sanna fulländade konstens riktning (som är stilleben i olja) återvänder Klingsor till Västerbottens inland. Där blir han med tiden varse att han har en granne.
Denne granne, någon kilometer bort, visar sig vara både ensam och slagrörd. Grannen berättar att han saknar den bortgångna hustruns högläsning. Klingsor tar då med sig den lilla boken Om det andliga i konsten av Kandinsky. Den slagrörde säger: Den där författaren skriver inte tillräckligt klart och tydligt. Torgny Lindgren har en härlig humor!
Jag har själv läst den lilla boken, om konsten och om färgläran, och det var inte alltid begripligt. Klingsor läser istället högt ur Selma Lagerlöfs Kejsaren av Portugallien och det uppskattas desto mer. Den slagrörde och Klingsor kan då diskutera de lånta fjädrarna och det där med att inte hålla sig till verkligheten.
  Klingsor, en förtjusande bok!



5 kommentarer:

  1. Du är makalöst duktigt på att "sticka fritt". Det kan inte jag - jag måste ha ett mönster och glo i. Den boken får jag införskaffa som sommarnjutning i norr!

    SvaraRadera
  2. Vilken snygg väst! Instämmer med Pysselfarmor, måste också ha mönster att i alla fall förhålla mig till. :)

    SvaraRadera
  3. Så fin din långväst är!! Gillar även färgen.
    Jag kämpar med mitt Linea-lingarn och tröja uppifrån och ner. Drygt med stickor 3mm.
    Hemma igen efter två veckors ledighet. Ett par dagar "lammpassning" hos dottern, medan de är i huvudstaden på bröllop.

    SvaraRadera
  4. Tack snälla du för din värmande kommentar om mina tavlor. Jag har nu kommit över ett jättehinder som funnits för mig i 5-6 år. Det har känts så trist ibland för jag har på något sätt velat måla, men absolut inte kunnat "ta-tag-i-det" förrän nu!

    SvaraRadera
  5. Åh, nu hittade jag till din ljuvligt fina blogg. Så mycket härligt inspirerande. Och linvästen är bara - WOW...

    SvaraRadera