25 oktober 2014

Jag tänkte jag skulle…

Har inte läst Hemingway sedan gymnasietiden och då var det nog ”Mannen och havet" som ingick som ett obligatorium. Hoppsan då, det ska förstås vara "Den gamle och havet".  ”Och solen har sin gång” tror jag är hans första roman, och varför inte börja med den. Jodå, det fungerar och hans stil är speciell och jag förstår att den blivit tongivande för många författare. 
Romanens början utspelar sig i Paris, staden som jag precis lämnat med Boken om Blanche och Marie. Om Blanche, hysterikan på Salpetriere som efter att professor Charcot dött börjar arbeta hos Marie Curie. Om Marie Curie den tvåfaldigt  belönade Nobelpristagerskan, respekterad som vetenskapsman, hatad som kvinna; den polska skökan. 


Och solen har sin gång utspelar sig efter första världskriget, människor är ganska tilltufsade och i Hemingways värld (som ändå tillhör den mer solida) dränks sorger, ve och fasor i sprit, än den ena än den andra sorten. Jodå, jag tycker om att läsa Hemingway, inte tu tal om det, men jag vet att på vilken sida som helst är det tjurfäktningar som (förmodligen) är detaljerat beskrivna - OCH JAG KAN INTE SLAPPNA AV. Fuck you, Hemingway! Så jag kommer sannolikt att släppa den och aldrig mer ta i karln!

Det är en jädra skillnad på tjurfäktning och små puttinuttiga sockar. De här är så små att det nästan gör ont, och nya är på gång på stickorna. Visste ni förresten att EU, denna underbara sammanslutning, bestämt sig för att sanktionera tjurfäktning i Spanien MED BIDRAG. Fuck you, EU! 


Nu är det dags att värna om de små dunbollarna. Det är full rulle vid foderautomaterna. Småpesarna, som jag kallar fågelarter jag inte kan skilja åt, är alerta. Det är ett nöje att se och höra dom, men tyvärr kan jag inte fotografera för motljuset ger inga bra bilder. 

Och alldeles strax ska tanten till tvättstuga! Men visst var det ett tag sedan hon la ut några bilder på djuren...husdjuren...














TJO!

6 kommentarer:

  1. Men jisses de där fina husdjuren är ju för söta med varann! De verkar gillar varandra! Ja snart så måste man ut med fågelmaten för man ska ju börja mata dem i god tid innan snön faller så att de har hittat fram till matbaren.
    Ahaaa du stickar ju! ;-))

    SvaraRadera
  2. Jacisst, fuck you EU. Hur tänker man!! Och dina djur är ju väldans söta mot varandra. Annat är det här. Två katter varav den ena harar den andra och går under namnet tyrannen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En hare och en tyrann under ett och samma tak, det låter inget vidare :-)
      Fidde Fidel har börjat markera inomhus när grannkatten hälsar på - det är inte det minsta kul, så nu är det slut på gästfriheten.

      Radera
    2. Nä haren är borta men det dåliga humöret kvar ��.
      Ja det är kul med gäster om det inte orsakar dåligt lukt. Då får det hellre vara.

      Radera
  3. jag började läsa Boken om Blanche och Marie när den var ny eftersom jag läser allt PO Enquist skriver. och jag blev så häpen när jag inte tyckte om den. kanske dags att försöka igen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Prova med ljudboken, Anita Björk är en utmärkt inläsare. Boken är även ett slags historiskt dokument över den tidens syn på "hysteriska kvinnor" och om vad Marie Curies forskning ledde fram som en förödande bieffekt, både för henne själv men också för Blanche Wittman.

      Radera