16 december 2014

Inget bokstöd, Elin!

Här står hon, Elin! Inte vill jag använda henne som bokstöd, fast det är det hon är tänkt som. Nej, hon får allt trona på hyllan med sitt fina ansikte synligt. 



Elin Wägner var en av flera rösträttsaktivister vid förra seklets början. På bilden till vänster står hon bredvid en trave av pärmar med namnunderskrifter för kvinnlig rösträtt.

Förmodligen trodde hon att världen skulle bli bra mycket bättre om bara kvinnor fick rösträtt. Men hon blev med tiden i viss mån desillusionerad. Om jag minns rätt handlar Väckarklocka bland annat om hur även kvinnorna dyrkar en Hitler, att världen minsann inte blivit så mycket bättre, att kvinnorna trots rösträtt anpassar sig till de rådande samhällsstrukturerna och formerar sig i olika kvinnoförbund vars avstånd till den reella makten är ganska stort.

Det var så länge sedan, ja ett helt liv, sedan jag läste Väckarklocka och kanske minns jag fel, eller kanske inte helt rätt, men nästan...


Elin Wägner var chefredaktör för veckotidningen Tidevarvet i vilken Moa Martinsson debuterade. Bokstöd: Moa Martinsson 

I förordet till Elin Wägner, Vad tänker du, mänsklighet? skriver Helena Forsås-Scott: 
Det är framsyntheten och radikalismen som gör Elin Wägners (1882-1949) texter om feminism, fred och miljö aktuella idag. Så tidigt som vid 30-talets slut urskilde hon miljöproblemens grundläggande betydelse: människan, påpekade hon, måste anpassa sig till de villkor som gäller livet på jorden i stället för att försöka diktera om dem.
Boel Hackman skriver i sitt förord i boken om Elin Wägner bland annat följande: Elin Wägner kritiserar hierarkier på flera plan, i förhållande till språk, kön, klass, natur och utveckling. I stället propagerar hon för ett helhetstänkande, för dialog, samspel och omsorg som förutsättning för en hållbar utveckling och ett gott liv.
I en antologi om Elin Wägner Det första fotstegets moder, skriver Horace Engdal i förordet: Sin betydelse som civilisationskritiker har hon aldrig förlorat. Samhällsdebatten har i en vid cirkel återvänt till frågeställningar som - när de formulerades i Väckarklocka - för många var egendomliga och ovälkomna men idag är lättare att känna igen sig i.
Nu har jag lånat hem ovanstående böcker, för jag känner att det är dags att återuppta bekantskapen. Jag är övertygad om att hon i mångt och mycket är lika rykande aktuell nu som då, tyvärr!  

3 kommentarer:

  1. Ja tänk allt går framåt en tid och sedan så bär det bakåt i rask takt!
    Klart Elin ska titta på dig! ;-))

    SvaraRadera
  2. Nytt igen! Här känner jag mig hemma!
    Men jag saknar dina bloggar du följde.... Brukade använda dem när jag surfade runt.
    Beundrar dig som orkar läsa om de där böckerna. Jag har inte läst dem alls! Känns lite för tunga för mig. Men visst hade det varit "nyttigt"! Bokstödet ed Elin pryder sin plats!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Läste lite gamla kommentarer.....
    Jag har heller inte lyckats få til en egen bild som bakgrund! Har försökt massor av gånger. När bilden inte är för stor, så blir det bara ett rutverk med samma bild....... Lyckas du lösa det får du gärna dela med dig.
    Ha de'

    SvaraRadera